Drankje in het oudste café van de stad

De Ratin Tot vierde zijn 400e verjaardag in 2016 en heeft al zijn eigen bier gelanceerd, de Ratin 16, om de gelegenheid te vieren. De smaak is erg licht, waardoor het een verfrissend drankje is voor goed weer (hoewel het alcoholpercentage gemiddeld 7,5 is). Als u de voorkeur geeft aan een sterkere smaak, heeft de Saint Joseph, ook een specialiteit uit de stad, een die prachtig en complex is. Een andere uitstekende optie hier is de Poire Cognac, een zoete en droge likeur die veel weg heeft van de bekende Peket (Wallonische naam voor Genever), behalve de uitgesproken, rijke smaak. Als je iets lekkers wilt in plaats van koffie, bezoek dan Le temps des cerises.

melk in koffiepatroon gieten

Drinken Voor Gezondheid

Als we koffie drinken die op deze manier is bereid, is dit niet alleen veilig maar ook gunstig voor de gezondheid. Dergelijke conclusies vloeien onder andere voort uit het transversale rapport “Effecten van cafeïne op de gezondheid van de mens”, opgesteld door wetenschappers uit Canada. Studies hebben aangetoond dat matige consumptie van
koffie – van 2 tot 3 kopjes, of 300-450 ml per dag – gewoon aan te raden is voor volwassenen omdat het beschermt tegen ziekten. “Koffie is een van de factoren die het risico op hart- en vaatziekten verminderen – met maar liefst 21 procent. In het geval van diabetes type 2 is dit 25 procent “- benadrukt prof. António Vaz Carneiro van de Universiteit van Lissabon. professor David Spiegelhalter, biostatistiek van de British University of Cambridge, berekende zelfs dat elke drie koppen koffie per dag ons leven met ongeveer een half uur verlengen.

De kwestie wordt ingewikkeld als het gaat om oploskoffie. Het is erg populair – het vormt maar liefst de helft van wat Poolse koffiedrinkers gedurende het jaar drinken. Theoretisch is instantkoffie gemaakt van een puur, koffievrij brouwsel, dus het moet gezond zijn. In de praktijk is het echter de moeite waard om te controleren wat het product dat we kopen precies bevat. “Fabrikanten gebruiken steeds vaker additieven die zijn ontworpen om de levensduur van producten te verlengen of hun smaak te verbeteren. In de samenstelling van populaire »3in1« -sachets vindt u bijvoorbeeld palmolie. 50 procent het bestaat uit verzadigde vetten die een negatieve invloed hebben op ons lichaam, waaronder verhoging van schadelijk LDL-cholesterol in het bloed.

Koffie zoeten

Een ander probleem is de alomtegenwoordige glucosestroop – een goedkopere suikervervanger. Fabrikanten hebben er een speciaal sympathie voor vanwege de gemakkelijke oplosbaarheid, gebrek aan kristallisatie en lange houdbaarheid. Het misbruik ervan leidt echter tot honger- en verzadigingsstoornissen,
bevorderend de ontwikkeling van zwaarlijvigheid en diabetes, “merkt diëtist op. Er is nog een ding om in gedachten te houden bij het bereiden van koffie – te heet is schadelijk. Regelmatig drinken van een drankje met een temperatuur hoger dan 65 graden C kan het risico op slokdarmkanker verhogen.

koffiebonen in de zak

Koffie toevoegingen

De smaak van koffie is voor veel mensen onaangenaam. Het is niet verwonderlijk – bitterheid betekent in de natuur meestal iets giftigs. Het tegenovergestelde geldt echter voor koffie. Bittere infusie is gezond, terwijl additieven die de smaak verminderen, het menselijk lichaam negatief kunnen beïnvloeden. Een voor de hand liggend voorbeeld is zoetstoffen, die ons onnodige calorieën oplevert. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is er geen speciaal verschil tussen witte en bruine suiker – beide zijn even ongezond. En hoewel wetenschappers van de Universiteit van Barcelona hebben aangetoond dat de hersenen van mensen die koffie zoeten efficiënter werken, is het beter om er geen handig excuus voor te maken. Melk, zoals suiker, kalmeert en vermindert de smaak van het brouwsel. Het verzwakt ook de opname van antioxidanten, waardoor koffie zijn gunstige effect aan de gezondheid dankt.

Voor mensen die klagen over buikpijn na het drinken van een kleine zwarte dressing, kan de toevoeging van melk worden aangegeven – hierdoor is de drank minder irriterend voor het maagslijmvlies. Het is echter moeilijk om voordelen te vinden bij het gebruik van koffiecreamer. Het bevat vaak ongezonde, geharde plantaardige vetten, glucosestroop en kaliumfosfaten, die het calciumverlies van het lichaam bevorderen.

Gelukkig zijn er gezondere vervangers voor room. Een ervan is avocado, die na het mengen met koffie een drankje oplevert dat veel gezonde vetten, vitaminen en micro-elementen bevat. Een andere is boter – koffie met zijn toevoeging wordt kogelvrij genoemd. Blijkbaar vermindert het de eetlust en helpt het
in gewichtsverlies, hoewel er geen sterk wetenschappelijk bewijs is. Een koude tonic is een nieuwe koffie-toevoeging. Gemengd met espresso, geeft het een verfrissend drankje. De kinine in het tonicum heeft een bittere nasmaak die goed past bij koffie. In kleine hoeveelheden is het veilig voor het lichaam, net als cafeïne.

gemalen koffie naast het kopje

Kijk uit voor cafeïne

Dit meest bekende ingrediënt in overtollige koffie kan echter schadelijk zijn en slapeloosheid, hyperactiviteit, aritmieën en maagpijn veroorzaken. Daarom moeten we niet meer dan 400 mg cafeïne per dag consumeren. Deze hoeveelheid bevat 8-10 kleine espresso of 5-6 koppen koffie. Cafeïne komt echter niet alleen voor in koffie, maar ook in thee, chocolade, cola en energiedranken. Het is beter om deze laatste twee soorten dranken niet te drinken – ze bevatten veel suiker.

“Cafeïne stimuleert de secretie van zoutzuur, wat de vorming van ontstekingsveranderingen in de maag en darmen kan bevorderen. Het verhoogt ook de concentratie van gastrine – een hormoon dat ontspanning van de slokdarmspierspieren veroorzaakt en regurgitatie van maaginhoud voorkomt. Daarom moeten mensen die lijden aan gastro-oesofageale reflux of indigestie hun koffie-inname beperken, “legt de diëtist uit. Cafeïne moet ook worden vermeden door zwangere vrouwen. “De stof komt vrij door de placenta.

Geïnteresseerd in andere attracties? Keer terug naar de hoofdpagina